Op de schapenboerderij.... - Reisverslag uit Arnhem, Nederland van Merel Jas - WaarBenJij.nu Op de schapenboerderij.... - Reisverslag uit Arnhem, Nederland van Merel Jas - WaarBenJij.nu

Op de schapenboerderij....

Door: Merel de Jillaroo

Blijf op de hoogte en volg Merel

03 Mei 2014 | Nederland, Arnhem

Hoi lieve allemaal!

Hier weer een bericht vanuit Australie, en dit keer vanuit Dubbo!
Ruby en ik hebben een heerlijk paasweekend gehad in Leongatha. Op die maandag zijn we met Marie Louise (onze host) nog even wezen winkelen. Het klinkt misschien raar, maar ik vind die grote warenhuizen zo leuk om in rond te snuffelen:) Net als de Tesco in Engeland! Te leuk!

Wij hadden ons dus goed vermaakt, en na een lekker broodje gingen we weer terug naar Leongatha. Er stond een bezoekje aan een melkbedrijf op de planning! Ik heb wel eens koeien gemolken met de machine, en dat waren er best veel. 120. Dat waren er dus niet veel, want dit bedrijf had er wel 950. Dat duurt wel even voordat je die gemolken hebt! Lekker rondgekeken, en daarna blijven hangen bij de kalfjes. De koe-kalveren mogen blijven, maar de stier-kalveren gaan na vier dagen naar de slacht! Daar kunnen ze niks mee. Daar wordt babyvoeding van gemaakt, en ze worden verwerkt in de kipnuggets! Hmmm. Interessant. Nieuw Ikea/vleesschandaal??

Op dinsdag alles ingepakt, en daarna terug naar Melbourne! Weer naar het hetzelfde hostel, dat is wel zo handig. Ik had alles al voorbereid voor mijn vertrek naar Dubbo. Nog een pakket naar huis gestuurd, en ik was klaar om te gaan. De volgende dag ging mijn trein om half negen. Met heel wat traantjes afscheid genomen van Ruby, en op naar Dubbo. Tien uur en een trein en bus later kwam ik aan in Dubbo. Daar stonden Gordon en Audrey mij op te wachten, een ouder koppel. (71 en 65).
We gingen naar de boerderij toe, en ze lieten mij mijn 'grannyflat' zien. Ik moet zeggen dat ik niet veel verwacht had, maar dit was echt oude troep. Overal was het echt vies, met heel veel spinnenwebben aan het plafon (en op de muur). Hmmm, dit ging wat worden.

Laten we een lang verhaal kort maken: Dit gaat hem zeker niet worden voor drie maanden. Ik had verwacht dat ik betaald zou worden, maar dat is dus niet het geval. Het is vrijwilligerswerk voor kost en inwoning, een soort WOOFFEN. (Willing Work on Organic Farms.) Het verschil is, is dat met WOOFFen je 4-6u werkt. Hier werk ik zo'n 9u per dag. Hmm.
Daarnaast voel ik me niet lekker op m'n plek op de boerderij. Het koppel gaat om half acht naar bed en ik zit dan in m'n eentje in de grannyflat (wel met badkamer en slaapkamer) te wachten totdat het tijd is om te gaan slapen. Ik voelde me voor het eerst in al die tijd echt alleen! Ik heb eigenlijk al heel snel besloten dat ik hier zeker niet voor drie maanden wil blijven. Ook om de reden dat ik helemaal kierewiet wordt van de werkmethoden van deze boer. Zijn boerderij is een soort sloop/kerkhof/boerderij. Hij heeft wel 20 auto's op het terrein staan, allemaal verroest. De honden krijgen regelmatig een dood schaap te eten, waardoor overal botjes en wervels en schedels liggen.
En de honden (5: 2 border Collies, 1 Australian Cattledog en 2 Kelpies) liggen voor het grootste deel van de dag aan de ketting, waardoor ze hun energie (vooral dit soort honden!) helemaal niet kwijt kunnen.

Om al die redenen heb ik besloten om niet lang op deze boerderij te blijven. De boer moest echter wel een heleboel scheerwerk doen. Omdat dat in je eentje immens veel werk is, besloot ik in ieder geval tot die tijd te blijven, zodat ik hem niet 'in de steek' zou laten.

Ik wil altijd al schapen scheren! En dit is de plek om het te leren! Ik moet eerlijk bekennen dat het er echt veeeeel makkelijker uitziet dan dat het is. Ten eerste moet je dat schaap in bedwang houden, ten tweede moet je het handstuk goed hanteren (Zwaar is dat ding! Allemensen!) en je moet zorgen dat je het handstuk op de goede plaats in de wol zet en niet in de huid van het schaap. Tijdens mijn tweede poging moesten we het schaap op een plek dichtnaaien. Hmm.

Ik weet dus nog niet zeker of ik het ook hier ga leren. Ik ga nog wel een poging doen, dat is zeker! Wel heb ik al geleerd hoe je een vacht moet gooien (in 1 keer helemaal uitspreiden op een tafel), hoe je hem moet sorteren (vieze stukken en lanoline eruit) en hoe je alle vol in de wolpers moet doen. Per keer moet er zo'n 200 kilo in een zak. Dat zijn ongeveer 50 vachten. Zo'n vacht gooien lijkt makkelijk, maar bedenk maar eens dat een schapenvacht gemakkelijk een tafel van 1,5 bij 3m vult:)

Ik heb dus al superveel geleerd! We gaan aan het begin van deze week de schapen drenchen (inspuiten) en dippen (door een bad van desinfectie laten rennen). Heel tof!

Ik ga dus op 9 mei weer terug naar Melbourne. Ik wil kijken of ik kan gaan Wooffen, om wat meer ervaring op te doen op verschillende boerderijen. Ik ben heel benieuwd! Maar ik houd jullie op de hoogte!

Feit is wel dat mijn reis langer gaat duren dan 6 maanden. Hoe lang ik nog wegblijf, geen idee. Dat hangt helemaal af van hoe de boerderijen en het reizen bevallen!
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Heel veel liefs!

  • 03 Mei 2014 - 10:46

    Nelleke:

    Hee Boerinneke,
    dat doe je goed zeg!
    ik moet zeggen dat schapenscheren dat lijkt me niet echt een leuke sport, ik heb het wel eens gezien, van die tegenspartelende schapen, volgens mij moet je daar spierballen voor hebben!
    En stoer dat je gewoon weer op zoek gaat naar een andere boerderij. Misschien een keer een paardenboerderij, die hoeven niet geschoren ;-)
    Heel veel liefs vanuit Heemstede.

  • 06 Mei 2014 - 14:55

    Scarlett:

    Hey Mereltje! Ben je onderhand al weg daar op de kerkhof boerderij? Wat doe je nu? Liefs XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Merel

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 9827

Voorgaande reizen:

21 December 2013 - 20 Juli 2014

Australie 2014

Landen bezocht: