Terug uit de Outback (Deel 2) - Reisverslag uit Arnhem, Nederland van Merel Jas - WaarBenJij.nu Terug uit de Outback (Deel 2) - Reisverslag uit Arnhem, Nederland van Merel Jas - WaarBenJij.nu

Terug uit de Outback (Deel 2)

Door: Merel

Blijf op de hoogte en volg Merel

18 Juli 2014 | Nederland, Arnhem

Hee lieve allemaal!

Ik loop momenteel een beetje achter met verslagen.... Maar ik ben van plan om dit weekend alles bij te werken, zodat jullie al mijn (hmm) hachelijke avonturen van achter de computer kunnen beleven:)

Het vorige verslag was een beetje een uitleg van de outback. Als je hier zit is het allemaal heel logisch, maar ik snap heel goed dat al die termen uit de outback redelijk abracadabra zijn:)

Ruby en ik werden door Dianne, onze hostess, en moeder van Alan opgehaald. De familie heeft al sinds mensenheugenis WWOOFfers, en waarom niet vrijwilligers naar je boederij halen om ze alle k-klusjes op te laten knappen? In de eerste week zijn we dan ook vooral als poetsmiep ingezet! Maar daar kwamen wij natuurlijk niet voor! Na een goed gesprek mochten we Alan meer gaan helpen, en boederijwerk doen.

Deze boerderij is een voorbeeld van vergane glorie. Ruby en ik sliepen in een krot dat eens de woonplaats van boerenknechten was. Na veel schoonmaak en loodgieterswerk ('Wat een walgelijke douche! We draaien er een nieuwe douchekop op!') hebben Ruby en ik er echt ons huisje van gemaakt! We zorgden elke dag voor de kippen, (wilde- niet rijbare) paarden en onze drie liefdes: de honden.

Naast Ruby en ik kwamen er nog twee WWOOFfers: Frits (uit Nederland) en Josh (Engeland). Josh had al veel ervaring met boerderijwerk, met als gevolg dat hij Dianne's lieveling werd, betaald werd en alle leuke klusjes mocht doen!

Gelukkig kwam de muster er al snel aan, met als gevolg dat we helaas geen tijd meer hadden voor schoonmaken!:)
Musteren gebeurd hier met een helikopter! De piloot had op dag twee iemand nodig die meekeek naar vee. En als je dan de lichtste van het stel bent.... Vliegen in een helikopter is echt megavet! Al is het wel verstandig om een primatour in te nemen:)

Toen al het vee binnen was, begonnen we met draften. We kregen gezeldschap van Jock en Tom - veeverkopers. Zij keken welk vee klaar was voor verkoop, en welke niet.
Tijdens de draft werd Tom verwond door een agressieve stier. De stier had zijn hoorn door zijn been geboord en had hem op de grond gegooid. Tom wist te ontkomen, en werd met Flying Doctors naar Alice Springs vervoerd! Deze stier had eerder al geprobeerd om Ruby en mij aan te vallen. Gelukkig wisten wij op tijd op het hek te klimmen!

Als je dieren dan gechipt en gebrandmerkt zijn (enige legale manier van identificeren!) gaan ze op de truck. De agressieve stier werd neergeschoten (en weggesleept met de ute) en al het Bush vee (koeien met kalveren, fokstieren) werd vrijgelaten.

Na de muster werden Ruby en ik weer ingezet als poetsmiepen. Gelukkig kwam er een nieuw iemand in onze laatste week: Les! Een Ringer (Stockman) met heel veel ervaring. Hij had ons elke keer 'nodig' en redde ons uit de handen van Dianne. Wij mochten gave klusjes voor hem doen, en hielpen met het voorbereiden van de volgende muster.
Die zou zo'n 40 km van de homestead plaatsvinden. Omdat je niet elke keer terug gaat rijden, ga je op stockkamp. Alles wat we nodig hadden, werd naar het stockkamp verplaatst.
Nadat de hele yard (inclusief draft en weides) was opgezet, en de caravan van het stockcamp uitgemest was, gingen we op kamp!
En dan slaap je in een swag! Dat is een soort wind en waterdicht omhulsel. Je slaapt dan met je slaapzak in de swag! En zelfs met -2 is dat heel behaagelijk! En als je dan 's ochtends in de middle of nowhere wakker wordt en je ziet de zon opkomen, is dat echt fantastisch!

De tweede muster werd niet gedaan met helikopters, maar met quads en een bullcatcher. Wij hebben met de ute vee geblokt.
Halverwege die muster werden wij opgehaald door Dianne om terug te gaan. Het was een ongelooflijk gave laatste week, maar het is ook weer goed om verder te gaan!

Ondanks al het gezeik en gezeur van Dianne, was het een ongelooflijk gave tijd! Ik heb onzettend veel meegemaakt en ook heel veel geleerd!
Tijdens je reis kom je veel verschillende mensen tegen. Al die mensen houen je een spiegel voor, en je ziet een reflectie van jezelf. Je kan zien hoe je wil zijn, of hoe je vooral niet wil zijn! Bij de mensen van Mt. Denison zag ik vooral wat ik niet wilde zijn. En dat is ook heel goed om te zien!

Weer terug in Alice Springs gingen Ruby en ik de laatste week in met elkaar. Eerst nog een toch naar Uluru en dan naar Cairns!
Maar daarover volgende keer weer! Ik moet zo weg om Dagwood Dogs (opzoeken op internet!) te gaan verkopen op de kermis:)
XXXXXXXXXXXXXXX

• 18 Juli 2014 - 06:57

Minke:

Dat is nog s leuk wakker worden. Tijdens m'n ontbijtje een cool verhaal van m'n vriendinnetje!!! Gaaf weer merel! XXX

• 18 Juli 2014 - 10:14

Pieter Hordijk:

Je bent al helemaal thuis daar Merel! Wat een leuk aanstekelijk verhaal. Nog heeeel veel plezier gewenst!!