Terug in de bewoonde wereld! - Reisverslag uit Arnhem, Nederland van Merel Jas - WaarBenJij.nu Terug in de bewoonde wereld! - Reisverslag uit Arnhem, Nederland van Merel Jas - WaarBenJij.nu

Terug in de bewoonde wereld!

Door: Merel

Blijf op de hoogte en volg Merel

23 Februari 2014 | Nederland, Arnhem

Hoi lieve allemaal!

Eindelijk weer een verslag van mij! Sinds de laatste keer dat ik geschreven heb is er een heleboel gebeurd! Ik weet niet of ik in dit verslag alles kan schrijven, ik zit nu in een gratis internetcafe in Sydney! We gaan zien hoever we komen...

De laatste keer zat ik nog in de Blue Mountains. Omdat ik mezelf weer uit m'n comfortzone moest trekken ging ik naar Pittwater YHA. Dat ligt in een suburb van Sydney waar blijkbaar hele grote huizen staan. Ik ging eerst met de trein naar Sydney, daarna met de bus, en nog een bus..... en daarna met de Ferry (3 uur later!!!) naar het hostel. Je kan daar alleen maar met een ferry komen. Ik was rond 12u uit Katoomba vertrokken, en ik was om 6u bij het hostel...:) Daar moest ik eerst nog een megaheuvel oplopen met m'n bagage, en toen ik bovenkwam was ik echt gesloopt! Het viel eerst wel even tegen, want daar in het hostel waren helemaal geen jonge mensen! Alleen maar een ouder koppel en wat andere oudere mensen. Dat viel wel even tegen, want ik had gedacht dat er allemaal andere mensen zouden zijn met wie je leuke dingen kan doen! Hmmm..
Die dag ben ik heel vroeg naar bed gegaan, en heb ik heeel lang geslapen (Ik had het blijkbaar nodig:)). De hele dag heb ik lekker gelezen, in een hangmat gelegen (met uitzicht op de baai!) en daarna met een Kiwi (Nieuw Zeelander) een wandeling gemaakt in de buurt.
Daarna nodige de eigenaar van het hostel met uit om met zijn zeilgroep mee te gaan zeilen! Supertof! Ze hebben wekelijks een wedstrijd met zo'n 50 boten. Wij werden 2e! Het zeilen was echt heel leuk! Daarna de boot afgetuigd en een biertje gedronken (Jawel, schokkend, Merel drinkt bier).

Daarna heerlijk geslapen, en de volgende dag werkelijk helemaal niks uitgevoerd. Heerlijk gelezen en Banana bread gegeten. Oja, bijna vergeten. De eigenaresse wilde graag een cake bakken, dus die hebben we gebakken. Ik heb daarvan geleerd dat het handig is om het recept ook te volgen en niet alles in een keer bij elkaar te mieteren:). Maar hij is wel gelukt! Heerlijk!

De volgende dag gingen we om 6u naar de zonsopgang kijken, heel gaaf! Daarna alles ingepakt, lekker gedouched (vanwege watertekort mocht je maar 3min douchen!!) en daarna de hele reis weer terug. Gelukkig waren er een aantal andere mensen die ook terug gingen dus dat was wel gezellig! In Pittwater heb ik ook een heleboel wallabies gezien en een soort kakatoes (wit met een gele kam!). Heel tof! En een megasuperspin die een schedel op z'n rug had! Blehg!

Vervolgens naar Sydney! Ik had een hostel in Kings Cross, de hoerenbuurt van Sydney:) Het uitgaansleven is daar een beetje dodgy, en 's nachts lopen de hoeren over straat:) Maar mijn hostel was heel leuk! Weer even Wifi (dat had ik in Pittwater niet). Ik heb die dag m'n bankbas opgehaald van de Australische bank en daarna Sydney in gegaan! Een aantal kledingstukken waren gesneuveld, dus die moesten vernieuwd worden. En de rest van de dag door Sydney gelopen. Lekker vroeg gaan slapen. De volgende dag lekker Sydney in! Ik ben naar Paddington gegaan, want daar schenen ze hele leuke winkeltjes te hebben. Daar rondgelopen op de markt, en daarna met de bus naar het centrum. Het operahuis gezien! Wat een drukte, mensenkinderen! Pff! Maar wel heel mooi! Je moet het toch gezien hebben! Toen was de dag alweer om! Ik heb m'n tas gepakt, m'n restjes opgegeten en vroeg gaan slapen. De volgende dag moest ik om half tien de trein hebben vanaf Central. Want.... Ik ging eindelijk naar Tamworth! Whoeheo! De trein was heeel chill. Ik had heerlijk m'n eigen plek bij het raam en genoeg plaats voor m'n bagage. Die trein moest ik ook van tevoren boeken.

Tamworth ligt ongeveer 400 km bij Sydney vandaan, en de treinreis duurde zo'n 6u. Maar nog iets langer vanwege de warmte, want het was zo'n 37graden! Aangekomen in Tamworth heb ik ingecheckt bij het hostel en daarna wat was gedaan. Dat was binnen 3u droog! Het was daar geen vochtige warmte, maar heel droog! Daardoor is het veeeel fijner. Ik stel voor dat we aan moeder natuur voorstellen om die droge warmte ook voor Nederland in te stellen! Puik plan!

Gezellig gekletst met mensen in het hostel. In Tamworth is niet bijster veel te beleven en de meeste mensen die daar komen, komen ook voor de Leconfield course. Je hebt er eentje voor 5 en eentje voor 11 dagen. Ik ging die van 11 dagen doen. Spannend! Heeel veel zin in!

De volgende dag werden we om 10u opgehaald door Hilton, de manager. Alle tassen in de aanhanger gegooid, en op naar Coles, de Appie hier, om inkopen te doen. Er werd voor ons gekookt, maar al het extra eten moesten we zelf regelen. Dus wat bier gekocht, chips en snickers en daarna naar Leconfield! We moesten zo'n 50min rijden, waarvan zo'n 10km over een dirtroad (onverharde weg). Toen we daar aankwamen gingen we eerst onze bagage dumpen. Ik sliep in Pinky's. Dat was een soort ruimte waar we 's avonds altijd zaten. Daar waren ook een paar slaapkamers, en ik deelde een kamer met drie meiden: Pia, Bianca en Caela. Duco, ook uit Arnhem! (Rik, hij woont bij jou in de buurt! Duco!) sliep op een andere kamer in Pinky's, een jongenskamer.

Daarna kregen we lunch. Alle maaltijden worden geserveerd bij het huis. Daar woont ook de eigenaar, Brian Skerrett. Hij is de eigenaar van de cursus, maar hij geeft geen les meer. Is ook wel logisch, want hij is 91:)
Maar daar was een keuken en een tafel waaraan we aten. Bruno, een jongen uit Zweden was onze kok. Daarna kregen we een hele introductie en regels en dergelijke. We kregen geen programma, want Brian bedenkt zich elke 5 minuten (Hij is de baas, hij bepaald wat we gaan doen), dus dat konden ze nog niet zeggen:) Ook zou het misschien gaan regenen, en dan is het lastiger rijden, dus het was even afwachten!

Het was daar heel droog! Het had al sinds kerst niet meer fatsoenlijk geregend, en het gras was echt dood! De veeprijzen waren echt heel erg gedaald omdat iedereen z'n vee verkoopt omdat er niet genoeg eten is!
Dus ze hoopten heeeeel erg op regen!)

We gingen daarna naar Pinky's. Daar was ook een veranda waar je heerlijk kon zitten en socialisen. We gingen whip cracken! (Zweep laten knallen, maar dat klinkt dom) Heeel moeilijk! Hilton, onze leraar kon het heeel goed, maargoed, he, die doet het al heel lang! Uiteindelijk heb ik het wel een beetje onder de knie gekregen, maar echt knallen gaat nog niet echt.
Die avond kregen we bbq te eten. Heerlijk! Toen hadden we al door dat Bruno een hele goede kok was!

Daarna lekker gerelaxt en gaan slapen. Ik had toen al door dat m'n matras een flinke deuk had, waar je in ligt:( Niet zo heeeel erg comfortabel!)
En had was warm! Pff! De volgende dag begonnen we met koeien melken! Ze hebben twee melkkoeien die elke ochtend gemolken moeten worden. En ik kan nu koeien melken! Daarna kregen we les in opzadelen van de paarden, en na de lunch kregen we onze paarden toegewezen. Mijn paard was Star, een wat ouder maar heel lief paard. We gingen een tocht maken. Toen hadden we meteen door dat Leconfield heeeeel heuvelachtig is. Arnhem is er niets bij! Het landgoed is zo'n 3000ha groot, met bijna geen platte stukken! Wel echt heeeeel mooi!

De tocht maakten we met Charly, onze vrouwelijke instructeur, uit Deutschland. Later kreeg ze de bijnaam: Angry German:)
En de 'leider' was Dougie, een 23 jarige Australier die meestal in Queensland werkt, op grote veehouderijen. Hij is nou echt de Hugh Jackman uit Australia. Wat een mooi hoofd!:)

Toen we terug kwamen hadden we het zoooo warm! We hadden de hele dag in de brandende zon gestaan, met zo'n 36 graden! We moesten snel onze spullen pakken om te gaan zwemmen! En dan niet in een zwembad, maar in de dam ergens op het landgoed! MAar dat is niet zulk schoon water, want de koeien drinken er ook uit, en god weet wat ze nog meer allemaal doen!:) Maar wij konden even heerlijk afkoelen! Zalig! Daarna roken we wel echt naar koeienstront! En we waren bruin!:)

Lekker gedouched (mocht maar 1 keer per dag, zo'n 5 minuten) Anders was het warme water op!) en daarna eten. Ik weet niet precies meer wat we aten, maar het was goddelijk! En lekker gechilld bij Pinky's!

We waren met 9 mensen: Bianca, Jess en Caela uit SYdney, Jess uit Engeland, Pia uit Denemarken en Lucy, Maud, Duco en Merel uit Nederland! En de staf bestond uit: Dougie:) uit Australie, Charly uit Duitsland, Dom uit Australie, Lucy uit Ierland en Bruno uit Zweden. En Hilton werkte daar al 19 jaar en was de manager.

De volgende dag gingen we naar de andere kant van het landgoed om wat vee te drijven, de weide heette Woolcheck. Na 2u(!!) kwamen we daar aan. Eerst gelucht en daarna het vee zo'n 800 meter verder naar een ander weide gebracht. Er moeten een aantal mensen (op paarden) aan de linker en aan de rechterkant staan. Ook moeten plaatsten als de dam echt afgeschermd worden omdat ze anders daarheen gaan om te drinken.
En dan heb je het screamteam die echt de longen uit hun lijf schreeuwen om ze aan het bewegen te krijgen. Koeien reageren minder op schreeuwen dan schapen, maar het helpt wel degelijk! En dan ging best goed!

Daarna weer helemaal teruggestapt met de paarden, en ze daarna goed afgeborsteld. De paarden hadden de hele dag niet gedronken, omdat als ze het heel warm hebben (als ze net klaar zijn) en ze kunnen drinken, dan drinken ze zoveel dat ze koliek kunnen krijgen. Dus die hadden heel erg veel dorst! Daarna lekker gezeten, want je bent echt moe na zo'n dag!

De volgende dag kregen we les in trodding en cantering (draven en langzaam galopperen). In Australie hebben ze vier gangen: Walking, trodding, cantering, galopping. En die laatste gaat echt heeeeel hard!
Het ging niet heel goed, omdat ik altijd wel even tijd nodig heb om het sturen e.d. goed te oefenen, en met 9 mensen op een klein veld ging dat niet zo heel erg goed. Maar het lukte wel, dus dat was goed!

Omdat het die dag zo'n 40 graden was in de zon gingen we eerst even naar Reception Hill. Hilton moest uit Woolcheck (die weide waar we geweest waren) wat vee ophalen en verplaatsten, en ondertussen konden wij even bellen. Ze hebben daar op het landgoed bepaalde plekken waar je wel bereik hebt, dus daar konden we even socialisen! Voor mij helaas niet, want m'n allerliefste papa werd niet wakker toen ik hem om 3u 's nachts belde:) Maar op een telefoon van iemand anders wel wat mail en facebook gezien dus dat was goed. Daarna kregen we les in Natural Horsemanship. Paarden hebben bepaalde drukpunten waardoor je hem dingen kan laten doen. Zoals de borst van het paard, als je op een bepaalde plek duwt, dan gaat hij naar achteren. En nog een aantal dingen! Heel gaaf! En heel praktisch! Daarna weer lekker gechilld en gekletst, gegeten en gedouched.

De volgende dag regende het! Whoeheo! Het was alleen een sparrows piss (klein buitje, daar heb je niks aan:)) Maargoed, het regende! We gingen een hek fixen. We moeten een posthole (houten paal die als grenspaal dient) uitgraven. Ik kan je vertellen, 35 graden, regen dus vochtigheid, en dan een paal uitgraven die vastgezet is met 30.000 stenen, mijn hemel! Daarna moesten we het draad spannend en het hek vastzetten. Heel tof!
Ik had die ochtend melkdienst, dus ik was om 6u op. Ik was echt heel moe! Ik ben die dag redelijk op tijd gaan slapen, maar die nacht gaat de boeken in als Chucky night, omdat een aantal mensen overgegeven hebben:)

De volgende dag hadden we een dag vrij! Heerlijk niks gedaan, gelezen (eindelijk m'n boek uit!) Films gekeken en lekker gekletst!

De volgende dag kregen we les met schapen! Vroeger had Leconfield zo'n 2500 schapen, maar nu nog maar 13. Die zijn er vooral voor ons, om van te leren! We gingen ze helaas niet scheren, want dat doen ze altijd in oktober. Eerst hebben we ze uit de wei gehaald. Schapen zijn makkelijker dan koeien, want schapen blijven bij elkaar! En die reageren goed op geluid, dus hard bleren. Wel gingen we leren hoe je ze om moet gooien (pak haar bij haar vacht, pak het hoofd met je rechterhand, draai de neus naar de schouder en met je linkerhand gooi je hem om! Is nog best lastig) En daarna moesten we een lam castreren. Die zet je met z'n kont op het hek, vervolgens houd je de poten heel goed vast en snij je de vacht van de balkzak open. Dan kan je de balletjes eruit drukken. Die snij je er niet uit, maar die bijt je eruit, met je tanden! Ik heb het niet gedaan (er waren er maar 2:)) maar het schijnt gewoon warm en zout te zijn! Met je tanden maak je een mooiere wond, dus vandaar!

Vervolgens heel veel info gekregen in de scheerschuur! Supervet! Over hoe je een schaap scheert etc. Daarna gingen we de schapen die we uit de wei hadden gehaald weer terugbrengen! Vervolgens reden we door naar een andere wei om wat koeien bij elkaar te musteren (drijven). Dat ging niet geheel volgens plan. De rechterkant was niet goed gedekt, waardoor er een gat ontstond, en je raad het al, dan ontsnappen ze! Maar we kregen ze wel weer bij elkaar!

Op maandag gingen we met Lucy (Ierland) kalveren en koeien uit de wei halen. We moesten ze door de gully (een soort geul tussen twee heuvels) door laten lopen naar een dam (gewoon een soort hele grote vijver). De wei was zo'n 500ha groot, en daarom hadden we verschillende ploegen die koeien gingen halen. Kan je nagaan, als je niet eens honderd vierkante meter platte wei hebt, maar allemaal heuvels ter hoogte van de kemperbergerweg of de zypendaalse weg (killing!) dan is dat voor de paarden best lastig! Daarna hebben we ze naar de wei bij de homestead gebracht. Daar werden de kalveren van de moeders gescheiden, want ze moesten 'verzorgd' worden (Komt later!) Alle kalveren gingen in een truck, en ze werden naar Top Monkey (een weide) gebracht. We gingen namelijk brandmerken, oormerken, en castreren.
Ze worden eerst in een soort cradle (ijzeren geval waarin ze vast worden gezet) gezet, zodat ze niet meer kunnen ontsnappen. Dan wordt de cradle omgegooid zodat ze op hun rechterzij liggen. Elke boer heeft een figuur wat uit het oor wordt gehaald. Dat is een soort tang met in dit geval een ruitvorm erin, dat zet je op het oor, heel hard drukken en trekken. Dan trek je een deel van het oor eruit. Dat moet bij allebei de oren, en op een oor twee keer. Dan zet je in het rechteroor een chip erin (een soort tang, op het oor, en heel hard knijpen), en op het linkeroor een oormerk (geel plaatje, met nummer van de koe en eigenaar). Vervolgens worden de koekalveren gebrandmerkt met een nummer van de eigenaar en het jaar waarin ze geboren zijn, en de stierkalveren alleen met het nummer van de eigenaar. (Waarom niet ook het geboortjaar, geen idee!) en de stieren werden dan ook gecastreerd. De balzak werd net als bij de lammeren opengesneden en de ballen eruit gedrukt, Deze werden wel met een mesje eruit gesneden. Dan was het kalf klaar, en was de volgende aan de beurt!
We hadden ongeveer 33 kalveren. Daarna waren we klaar in die weide, en gingen we in de achterbak van de hute (auto met laadbak) weer terug. Daarna brachten we koeien en kalveren weer naar hun wei.
Pff, wat een dag, maar wel heeeeel gaaf!

De volgende dag gingen we een hek maken op een helling. Het is heel tof om een hek van scratch te maken, en niet te repareren. De helling was best stijl! Zo'n 165 meter heel stijl omhoog! Eerst moest er een rol wire (draad) naar boven. Pffffff! Ik voelde m'n kuiten wel! Het was van dat groffe gaas, niet van dat kippengaas, maar wel even 'hoog'. Daarna moesten we het bovenaan vastmaken en weer heel rustig naar beneden rollen. Daarna hebben we paaltjes in de grond gezet. Dan had je een ijzeren paaltje met gaatjes erin, en dan was er een soort ijzeren ding dat je er overheen moest doen, met handvaten eraan, en dat moest je dan heel hard naar beneden bewegen (yanking!) en dan ging dat paaltje de grond in. Heel tof! Daarna ook draad vastmaken aan de paaltjes, en rond 4u waren we klaar. Toen gingen we weer terug, maar toen begon het me toch te regenen! Het kwam met bakken uit de hemel! Wij hadden geen regenjas bij ons, en we werden echt zeikersnat! We zaten in de laadbak, dus er was geen dak:) Maar lekker gedouched en droge kleren aan!

Volgende dag gingen we in een grote wei (weer zo'n 500ha) koeien halen in groepjes. Dat was best heel lastig! Maar wel heel tof! We hebben ze toen terug gebracht naar de homestead om wat koeien te selecteren voor verkoop. Daarna gingen we lassogooien! Uiteindelijk is het gelukt! (gepaard met een redelijke dosis frustratie!) Yes! Heel trots!

Daarna de koeien die niet bestemd waren voor verkoop weggebracht naar de wei. En daarna de koeien die bestemd waren voor verkoop ook weggebracht. Die moesten naar een aparte kleine wei, omdat de verkoop pas op zondag was.
En op de terugweg begon het weer echt te hozen, waardoor m'n spijkerbroek die nog wel droog was echt kleddernat was. En omdat het zo vochtig is, droogt het voor geen meter! Dus moest ik de volgende dag een natte spijkerbroek aantrekken om m'n enige andere lange broek droog te houden. We gingen spelletjes doen op de paarden, supertof! Een aantal racedingen en zaklopen met paard:) Hoe zou je dat doen??:):)

Vervolgens zadelen gepoetst (met olijfolie! Dan worden de zadels niet opgegeten door insecten!) en daarna hadden we vrij. Die avond hadden we een themafeest omdat het onze laatste avond was. Het thema was Hillbilly's en Trailer trash (ongeveer: Sjonnie en Anita, maar dan Australisch:)) En ik had een prachtig shirt met kaplaarzen en een korte spijkerbroek. Ze hebben in de shearin shed een heleboel kleren die je kan gebruiken om te werken, dus dat was heel leuk om daar tussen te snuffelen! Lekker gegeten en gefeest!

Daarna was het alweer voorbij! Zoo jammer! Bianca, uit Sydey, was met haar auto gekomen, en die wilde wel wat gezelschap voor op de terugweg. Dus Lucy, Maud en ik propten onze backpacks in de auto en op naar Sydney. We mochten bij haar blijven slapen, superlief. Echt zaaaalig gedouched. Op Leconfield zaten er in de WC ongeveer 5 spinnen. En dan meestal hooiwagens, maar soms ook Huntsman spinnen. Als die je bijten heb je echt heel veel pijn! Dus heel goed oppassen! En de Douche was prima, er was alleen geen goede afvoer, maar meer een soort goot waar het water in kwam. Maar als er 5 mensen achter elkaar douchen dan is de goot vol en dan sta je te douchen in vijf centimeter water! En bij Bianca thuis heb ik echt heerlijk gedouched en me opgefrist. Daarna lekker gegeten en film gekeken, en heeeeerlijk geslapen want ik was echt heel moe. De volgende dag naar Manly, een suburb van Sydney. Daar worden ook veel surfwedstrijden gehouden. Nu niet, en we konden heerlijk zwemmen, en ook verbranden, wat ook gebeurd is. Gelukkig niet heel erg, dus dat was fijn! DAarna naar het huis van haar moeder, want daar was wifi, dus daar even alles bijgewerkt aan facebook, mail en whatsapp.

Daarna naar huis gegaan, tenminste ik, want ik was heel misselijk. Lekker gedouched en geslapen. En films gekeken! Nouja, gekeken, ik viel op driekwart van Finding Nemo in slaap, en heb niet gemerkt dat ze nog twee andere films gekeken hebben! Vanochtend alles ingepakt en naar Sydney! Bianca moet op maandag weer aan het werk, maar ik ben nu samen met Lucy en Maud in Sydney. Het was nog even zoeken naar een hostel, maar dat is ook gelukt!

Nu zit ik duidelijk in een internetcafe. Lucy gaat nog naar China, dus die is haar visum aan het regelen. En ik heb m'n verhaal klaar, pfff! Dat duurde even. Maar nu is iedereen weer op de hoogte!

Ik vind het reizen nog steeds best wel moeilijk. Als ik van plek naar plek reis heb ik best veel heimwee. Zolang ik ergens wat langer ben valt het heel erg mee, en kan ik goed wennen. Maar alleen reizen valt me best wel tegen. Daarom ben ik blij dat ik voor de aankomende dagen wat mensen om me heen heb! Maar ik ga wel gewoon door. Ik hoop dat ik wat verder in de reis een wooff boerderij kan vinden waar ik wat langer kan blijven, zodat ik me ook wat kan settelen. Dan denk ik dat het met die heimwee helemaal goed gaat komen!

Aan iedereen een hele dikke knuffel, en zonnige groetjes uit een warm en mooi Sydney! Tot de volgende keer weer! XXXXXXXXXXXXXX

• 23 Februari 2014 - 10:31

Minke:

Wauw meer wat m verhalen weer! Supergaaf om te lezen! Die bijtende spinnen... Brr! ik verheug me alweer op je volgende belevenissen!!

• 23 Februari 2014 - 12:53

Ilse En Mark:

Lieve Merel,

Wat kan jij leuke verhalen schrijven zeg! Echt super om jouw belevenissen zo te lezen. Blijf genieten en hopelijk gaat het met de heimwee snel beter. Mark en ik zitten nu redelijk dichtbij ;-), ook aan de Pacific in Costa Rica. Ook een prachtig land! Mereltje geniet en ga zo door topper! Zodra we terug zijn zal ik je een foto sturen van onze grote dag.

Dikke kus van de Van der Horstjes

• 23 Februari 2014 - 21:19

Tante Janny{mevr Vos}:

Alles gelezen, wat een belevenissen, had ik nooit van je gedacht ,maar ik vind het geweldig. Ga door en blijf genieten. Een lieve groet ,tante janny.

• 23 Februari 2014 - 21:21

Daphne Kok:

Lieve Merel,

Wat een lang verhaal zeg! Wat maak jij veel mee. Echt knap van je.
    Jeetje wat een warm weer daar. Een groot verschil met Nederland.

Ik ga nu van de voorjaarsvakantie genieten. Lekker in mijn eigen huisje.
    Ik ben begin januari verhuisd.

Merel, geniet van je reis. Ik ben benieuwd naar je volgende avonturen.

Liefs Daphne

• 23 Februari 2014 - 22:44

Felix:

Lieve Merel,

Het ziet ernaar uit dat je straks al je verhalen kunt bundelen tot een mooi boekwerkje. Het leest lekker weg zeker als die leuke letterverwisseling er niet is (best grappig trouwens). Als je op zo'n boerderij wat langer kunt blijven, is dat voor jou zeker prettiger, jij bent graag onder de mensen. Maar nog wat verder rondkijken eerst, is natuurlijk wel handig. Dan kom je vast wel een keer iets leuks tegen. Aan het klimaat begin je onderhand wel te wennen merk ik.Een lekkere douche en een goede nachtrust doen uiteraard wonderen. Ons op de hoogte houden van je belevenissen blijft natuurlijk machtig interessant ! Dit continent is natuurlijk zo anders dan Europa en het blijft boeiend om er doorheen te reizen en het aan ons over te brengen.
    De huwelijksdag van Ilse en Mark was super en voor de vader van de bruid was het een schitterende belevenis. Via de vele foto's die er gemaakt zijn, zul je over een tijdje wel een goede indruk krijgen van hoe het die dag was.
    Leontine en ik wensen jou nog veel mooie ervaringen toe die je ongetwijfeld nog zult hebben.

xxx
    Felix

• 24 Februari 2014 - 08:04

Maaike:

Zusjeee! :) wauw hé, wat een verhaal! Het kostte me even 15minuten om het goed te lezen. ;) maar wat maak hé veel mee hé. Je tijd op de boerderij is volgens mij geweldig geweest en fijn dat je nu even met twee meiden kunt samenreizen. Ik ben echt trots op je hoor, dat je dit allemaal doet en je ondanks de heimwe doorzet. :)zullen we gauw een keer skypen zodra ik internet heb? XXX

• 24 Februari 2014 - 12:55

Marina:

hey merel wat leuk om weer wat van je horen. wat fijn voor je dat je het naar je zin hebt.
    vind het super dat het ook vol houd. je schrijft ook mooie verhalen lees ze vaak weer opnieuw.
    veel plezier nog en hoop voor je dat je gauw een boederij vind waar je wat langer kunt blijven.
    ik zeg tot de volgende verhalen.xxx

• 25 Februari 2014 - 08:04

Rinske:

Hoi lieve merel!
    Wat gaaf zeg die cursus die je gedaan hebt! Kunnen we je al Merel McLeod noemen? Je foto's op FB zien er echt heel cool uit hoor, met je hoed en dat landschap:)
    Fijn dat je nu met die 2 anderen kunt optrekken:) klinkt erg gezellig! Ik hoop dat je gauw weer een mooie plek vind om wat langer te blijven:)
    En ik vind het knap van je dat je doorzet ondanks de heimwee!

Veel liefs, rinske

• 26 Februari 2014 - 10:28

Nicole:

Hey lieve Merel

Wat leuk om je verhaal te lezen! wat een ontzettend leuke en bijzondere dingen maak je mee. Volgens mij heb je echt een beren conditie als je terug komt!!

Ik kijk uit naar je volgende verhaal

xxx
    Nicole

• 27 Februari 2014 - 11:42

Carma (die Van Ninthe):

Heb glimlach van oor tot oor. Goed bezig juffie!

• 27 Februari 2014 - 12:10

Scarlett:

Mereltje! Ah weer een lekker lang "Merels" verhaal ;) Suuuper leuk dat je zo veel dingen doet en meemaakt daar (hoewel dat van al de spinnen had op zich niet gehoeven!). Wat fijn dat je de komende dagen ook wat mensen om je heen hebt! Maar op je volgende stekkie ontmoet je vast ook weer nieuwe leuke mensen/Hugh Jackman de 2e. Wij missen je hier ook in Headvillage, maar het is heel fijn om te lezen dat het zo leuk is daar! Tot de volgende update :)

Dikke knuffel,
    Scarlett

• 27 Februari 2014 - 23:50

Suzanne:

Lieve Merel,
    Wat een heerlijk uitgebreid verslag! Ik heb echt het gevoel dat ik achter je loop terwijl je alles meemaakt, want ik zie alles helemaal voor me. Blijf vooral zo schrijven. :)
    Te gek dat je zoveel met dieren werkt, lijkt me fantastisch. Het castratiegedeelte benoem ik maar even niet!
    De komende tijd wordt vast ook heel leuk, heel anders ook weer in de stad! Ben heel benieuwd naar je nieuwe avonturen, en ik ga even iemand met een Facebookaccount strikken om die foto's van je te bekijken!
    Liefs,
    Suzanne

• 01 Maart 2014 - 19:09

Joanneke :

Mereltje wat een geweldig verhaal. Lammetjes castreren met je tanden... Ooit gedacht dat je dat nog mocht meemaken!? Een geweldige ervaring zo'n reis. Geniet van de mooie momenten en zet door als het even wat lastiger is.
    Groetjes, Joanneke