Endlich wieder da! - Reisverslag uit Arnhem, Nederland van Merel Jas - WaarBenJij.nu Endlich wieder da! - Reisverslag uit Arnhem, Nederland van Merel Jas - WaarBenJij.nu

Endlich wieder da!

Door: Een verbeterde versie van Merel:)

Blijf op de hoogte en volg Merel

14 December 2014 | Nederland, Arnhem

Hoi lieve allemaal!
Na zo'n 4 maanden, ein-de-lijk weer eens een verslag van mij! Die vier maanden zijn wel echt heel erg snel gegaan! En vanwege het gebrek aan een toetsenbord heb ik niets van me laten horen! Hierbij een korte bondige samenvatting van mijn outback avontuur! Het lezen waard!

Eind augustus ging ik op weg naar Richmond, QLD. Ik zou gaan Wooffen op een veeboerderij in (weer) de middle of nowhere. Ik kwam terecht bij de Lord-familie. Ardie en Kacie zijn de eigenaren van het station, maar het wordt langzaam overgenomen door Nikko, hun zoon. Samen met zijn verloofde Jade (die hij door de Aussie Boer zoekt vrouw heeft leren kennen (echt!!)) runt hij het station. Ik kwam samen te werken met JayJay, uit Zuid - Afrika en Ludo en Galdric, allebei uit Frankrijk. Het werk varieerde van shed-work, veedrijven, processing in the yards, fencing tot zoveel meer! Het werk op de boerderij is ontzettend gevarieerd!
In tegenstelling tot de boerderij bij Alice Springs, wordt het vee hier in weides gehouden. Ze zitten in een blok van vier weides, en worden om de zoveel tijd binnen deze vier weides verplaatst. Dit heet cellgrazing. Het is erg goed voor het gras, omdat het gras nooit helemaal opgegeten wordt! Dit heeft tot gevolg dat je veel bezig bent met het verplaatsen van vee.

Weaners en kalfjes!
Op Sutherland (naam van het station) worden regelmatig weaners bij de moeders weggehaald. Wanneer een kalf rond de 3 maanden is wordt het weggehaald bij de koe. Dit zorgt ervoor dat de koe weer opnieuw in kalf kan raken. Wanneer we een kudde met koeien, kalfjes en weaners binnenhalen beginnen we met draften. Zijn er koeien die naar een andere wei moeten? Is een koe droog of nat? (Heeft ze een kalf of niet? - Kijk naar de uier!) Kalf? Weaner? Wanneer de hele kudde door de draft is geweest kan het processen beginnen. Kalfjes worden bij voorkeur nu al geprocessed. Ze krijgen een brandmerk oormerk (stukjes worden uit de oren gehaald), chip (verplicht voor al het vee), en ze worden ge de-horned. Hoorns zijn onhandig, dus worden ze als ze klein zijn uit de schedel gesneden. (Resultaat, bloedfonteintjes!) De kalfjes gaan terug naar moeder. Voordat je een kudde terug gaat lopen naar de wei krijgt het vee tijd 'to mother up'. Kalfjes moeten hun moeder terugvinden. Ook als je in de wei aangekomen bent heeft het vee daar tijd voor nodig. Kalf en moeder gaan terug naar de laaste plek waar ze elkaar gezien hebben. Dus moet je ervoor zorgen dat dat de wei is! Anders lopen ze (als ze de kans krijgen) het hele eind weer terug.
Dus je houd ze vast op een plek in de wei. Als alles rustig staat te grazen, en je geen kalfjes ongelukkig hoort loeien, dan kan je ze met rust laten. Meestal duurt dit zo'n 20 min!

Met de weaners doen we hetzelfde als met de kalfjes. Na het processen gaan ze niet terug naar mama. Ze gaan naar de 'Weaner facility', een speciale 'stal' waar ze de eerste dagen verblijven. Ze worden daar regelmatig door de honden gewerkt, zodat ze daaraan wennen, ze wennen aan elekterisch draad (Het is kostelijk om te kijken hoe de weaners het draad verkennen door er aan te likken of te ruiken, en vervolgens een schok krijgen! Outback-vermaak:)), en we leren ze hoe bij elkaar te blijven in een groep. We lopen ze kleine stukjes, zodat ze gewend raken aan het musteren, en zo nog veel meer. Na ongeveer een week zijn ze klaar om de wei in te gaan en brengen we ze weg. Ze krijgen dan het gras te eten in de wei, en ook Molasses. Dit was een belangrijk onderdeel van mijn werk daar! Molasses is een soort stroop waar de koeien veel energie van krijgen. Daar mixen we dan nog supplementen doorheen, en dan wordt het in grote bakken aan het vee gegeven. Je gaat dan met een grote tank van zo'n 6 ton molasses op pad (getrokken door de tractor) om het vee weer nieuwe molasses te geven. Hoeveel keren ik wel niet met de tractor op pad ben geweest!

Op naar het noorden!
Sutherland is niet het enige stuk land dat de Lord familie bezit. Up north zijn er nog twee boerderijen: East Creek en New Water. Twee keer per jaar (First en Second Round) gaan we daar naartoe om te musteren en te processen. Op die stukken land van zo'n 50.000 acres tot 70.000 acres per stuk staan vooral koeien en wat stieren (En kalfjes en weaners!). Alles wordt binnengehaald, en gaat door de draft. Naast het processen van de weaners worden de koeien en de stieren gevaccineerd tegen een aantal ziektes en krijgen de koeien een 'wet brand'. Dit is een nummer van het jaar. Als een koe wet is, (ze heeft een kalf of weaner) dan krijgt ze het jaarnummer (bijvoorbeeld 5) gebrandmerkt. Zo kan je goed zien welke koeien kalfjes geven, en welke niet. Op deze boerderijen staan zo'n 2000 stuk vee per stuk. Dan worden kalfjes en weaners niet meegeteld! De weaners gaan mee naar Sutherland, en de rest gaat het terrein weer op.
Tijdens deze mustertijd verblijf je op die andere boerderij: Stockcamp! Geen luxe huis, maar slapen in swags. Je maakt lange, zware dagen (5u op, 7u klaar, eten en naar bed) en dat zo'n week tot 10 dagen lang. Zwaar, maar wel heel gaaf! Ik ben twee keer op stockcamp geweest, en het was me echt een ervaring!

Musteren!
Ik had het van tevoren niet gedacht, maar musteren (vee binnenhalen) is echt een kunst! Met de kleinste bewegingen kan je ervoor zorgen dat de hele kudde op hol slaat en zich verspreid. Ik was in het begin erg zenuwachtig als we gingen musteren. Ik wist nog niet zo goed wat ik precies moest doen, en wilde niet dat de hele kudde uit elkaar viel! Maar ervaring leidt tot kunst en ik kan nu redelijk musteren!
Als je vee uit een wei haalt loop je ze meestal naar het water toe. Het vee weet de weg naar het water, en ze lopen daar makkelijk naartoe. Als alles bij het water is ga je de hele kudde lopen. Meestal rijd er iemand in de leiding. De koeien volgen diegene! Klinkt heel raar, maar het werkt wel! Diegene kan het vee stoppen als ze gaan rennen. Dan heb je mensen die de zijkant bijhouden (zorgen dat de koeien niet naar buiten lopen) en iemand op de staart. Die zorgt ervoor dat het allemaal doorloopt. Ik dacht eerst dat koeien en kalfjes het makkelijkst waren om te musteren. Maar niets is minder waar! Verschrikkelijk! Kalfjes lopen niet door, ze belanden op de staart, gaan onder bomen zitten omdat ze moe zijn, en willen terug naar het water omdat dat de laatste plek is waar ze mama hebben gezien! En aan het einde van een lange wandeling (zoals op New Water en East Creek waar je soms per dag zo'n 15 km aflegt) heb je op de staart een kalfjesparade!

Musteren doe je op verschillende voertuigen. Nikko is de eigenaar van een klein vliegtuig. Als wij vier weides moeten musteren gaat hij van tevoren naar de weides toe en met het geluid van het vliegtuig brengt hij al het vee naar het water! En vanuit het vliegtuig is het goed te zien of je vee over het hoofd hebt gezien. Ik ben een paar keer meegeweest in het vliegtuig. Zooo gaaf! Dan op de grond: daar rijden we op two-wheelers (motoren), four-wheelers (quads) en buggy's (een soort golf-buggy). Sutherland is gevestigd op Downs-country en dat betekent hele ongelijke grond. Je wordt compleet door elkaar geschud op een quad, en je gaat vaak niet sneller dan 20 km per uur. Ik reed de gehele tijd op een quad, maar heb wel geleerd op een motor te rijden! Heel gaaf! De buggy's worden vooral gebruikt door Ardie, Kacie en Jade. Die nemen dan de honden in de achterbak! Superhandig! Er zijn in totaal 15 honden op Sutherland. Sommige huisdieren, en verdeeld over Nikko en Jade en Ardie en Kacie. Iedereen werkt zijn eigen honden.

Op New Water en East Creek hebben we 'timber - country'. Bomen! Gelijke grond, maar wel zand waar je met je quad makkelijk in vast kan komen te zitten, en bomen die je de weg versperren. Maar die gelijke grond is toch wel fijn hoor:)

Accomodatie en eten
Op Sutherland zijn een aantal huizen. Naast het huis van Ardie en Kacie, en dat van Jade en Nikko is daar 'The Stump'. Daar wonen alle tijdelijke werkers. Ik had daar heerlijk mijn eigen kamer, met airco! Anene was de domestic (huishoudster) van de Lords. Zij maakte al het avondeten klaar, zodat wij 's avonds niet hoefden te koken!
We hadden ook een patio waar we elke keer zaten als we vrij waren, en waar vooral ook heel veel bier, wijn en rum gedronken werd! Ook woonde daar Sheila, onze baby kangoeroe. Een overblijfsel van een kangoeroejacht......

Ik heb op Sutherland echt een fantastische tijd gehad! In eerste instantie was ik van plan om een maand te blijven. Maar daar kwam al snel verandering in! Ik vond het veel te leuk, en had nog helemaal geen zin om terug te gaan naar Nederland! Uiteindelijk ben ik drie maanden gebleven! Ik heb zoveel dingen meegemaakt, ik kan ze niet allemaal beschrijven! Van het jaarlijkse bal, de jaarlijkse races, bier-avonden, kangoeroejachten, werkuren, musters, stockcamps, buurmannen/ringers:):) tot zoveel meer! Ik had dit niet willen missen! Het is dat kerst in de weg zit, maar anders had ik daar nog steeds gezeten!

Na drie maanden verliet ik het station. Mijn reis liep ten einde, en wilde nog een aantal dingen doen voordat ik naar dat koude kikkerlandje ga! Ik ben nog een week teruggeweest naar de paardenstud. Ik heb een week genoten van de paarden en de katten en van zelfgebrouwen rum! Nu zit ik in Brisbane. Vandaag heb ik heerlijk gewinkeld in dit hippe stuk van Brisbane dat wel wat weg heeft van de Jordaan. Ik wil hier nog wat dingen bezoeken, en dan naar de Blue Mountains. Daar ben ik mijn reis begonnen, en daar wil ik hem ook afsluiten. En dan.... terug naar Nederland. Op 23 december vertrek ik vanuit Sydney, en op 24 december rond half 1 kom ik op Schiphol aan. Wat zal dat gek zijn....

Maar hopelijk verlaat ik Australie niet voor lang! Ik heb een betaalde baan aangeboden gekregen op Sutherland! En hopelijk kan ik volgend jaar al met die baan beginnen! Ik kan niet wachten! Nu kijk ik vooral uit naar pannenkoekenstroop, hagelslag, mijn eigen laptop, en vooral naar familie en vrienden en vriendinnen! Jullie krijgen een verbeterde versie van Merel terug! Tot snel:) XXXXXX







  • 14 December 2014 - 16:00

    Ada:

    Lieve Merel, wat een verhaal!
    En wat zal je een ander mens geworden zijn.
    We komen je snel omhelzen.
    Geniet van de laatste week daar.
    Ik begrijp dat je snel terug wilt gaan.
    Goede reis en tot de Kerst!

  • 14 December 2014 - 21:26

    J C Vos Den Boer:

    Merel , Merel wat een verhalen. Als ik dit lees en je opgewekte reactie's zie ik je volgend jaar wel terug gaan. Een hele goede reis terug naar Nederland gewenst. Voordat je terug gaat hoop ik dat je nog eens tijd hebt om langs te komen. Ik begrijp dat je in het begin druk zult zijn, maar wie weet. Een lieve groet van uit de Monnikensteeg in Arnhem

  • 15 December 2014 - 14:35

    Carma :

    Hoi Merel, wat vind ik het ontzettend tof dat je het zo lang hebt 'volgehouden'. Ik ben wel benieuwd naar die nieuwe versie van jou hoor ;-) Kom je - als al je vrienden en familie zat zijn van je mooie reisverhalen en herinneringen - ook eens een bakkie bij mij halen? Dan is de cirkel helemaal weer rond! Goede reis meissie en geniet nog even....

  • 15 December 2014 - 15:06

    Nelleke:

    O lieve Merel, ik vond de oude Merelversie ook heel goed hoor!
    Maar ik begrijp dat je veranderd zal zijn door alles wat je in het afgelopen jaar hebt meegemaakt. Je hebt echt geweldig veel ervaring opgedaan en het was ontzettend leuk dat je dat met ons hebt willen delen. Ik heb genoten van al je verhalen en hoop je snel te zien in NL om de verhalen 'live' te horen en te zien of de oude Merel er ook nog een beetje in zit ;-)

    liefs uit Heemstede

  • 16 December 2014 - 15:11

    Jeannette:

    Lieve Merel,
    Wat heb jij het afgelopen veel jaar veel beleefd! En wat fijn dat je ons daarvan hebt laten mee genieten door middel van je verslagen. Het kan niet anders dan dat je veranderd bent door dit jaar (maar met de oude Merel was ook niets mis). Geniet van je laatste dagen in Australië (hoewel, als ik het goed begrijp wordt het slechts een tijdelijk afscheid van Australië), heb een goede reis terug naar Nederland en geniet daar van het weerzien met je familie en vrienden. Paul en ik hopen je snel te zien om je verhalen te horen en te zien hoe de nieuwe 'Merel' er uitziet. Liefs, Jeannette.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Merel

Actief sinds 21 Dec. 2013
Verslag gelezen: 1735
Totaal aantal bezoekers 9813

Voorgaande reizen:

21 December 2013 - 20 Juli 2014

Australie 2014

Landen bezocht: